tisdag 15 mars 2016

Försynt norrman med lattjolajbanlåda - succé på HDK

Det blev några intensiva dagar på HDK förra veckan. Kursen jag går nu heter Att bilderboksberätta, en fördjupning av de två tidigare bilderbokskurserna jag gått. Typiskt nog hade jag som vanligt sovit för lite så de första dagarnas föreläsningar blev tuffa, inte ens kaffe hjälpte. (Hoppas att jag inte snarkade.) 

Men sen kom fredagen då vi äntligen fick rita i stället för att lyssna! Øyvind Torseter, känd norsk författare och illustratör, kom dit med sin lilla verktygslåda och hade en inspirerande workshop med oss. Stämplar, rivjärn, pastellkritor, bläck och reservoirpennor, inget jag jobbar med i vanliga fall och just därför jätteroligt att få pröva på. Jag blev helt besatt av hur smooth reservoirpennan kändes mot papperet så jag försvann i min egen värld och såg inte vad de andra gjorde. Hade jag gjort det hade jag fått prestationsångest, alla är läskigt duktiga och jag är inte så bra på att spontanrita bland folk. Strunt samma. Alla var överens: Øyvind rockade.




I allafall, nu måste jag faktiskt göra lite reklam för denna penna som jag inbillar mig ska förändra mitt liv (oklart hur, det bara känns så): Platinum Preppy Fountain Pen, finns i olika färger och med påfyllningspatroner. Kostar bara $3 styck på jetpens.com. Tre dollar, gott folk! En fis i rymden. Jag har beställt två stycken och tänker vänta vid brevlådan varje dag tills jag får dem i min hand.


Men, sen fick vi en rolig uppgift också av Ulla Rhedin, barnbokskritiker i DN och doktor i litteraturvetenskap, som i onsdags föreläste om traditionella indiska konstnärer. Vi har jobbat en del med Flickan och svavelstickorna och fick nu i läxa att rita något ur sagan, med inspiration från dessa konstnärer. Trots att jag var dödstrött när jag kom hem efter tre långa skoldagar kunde jag inte låta bli att sitta i flera timmar och rita pilliga indiska mönster. Än en gång, kul att pröva på något som jag inte alls brukar göra i vanliga fall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar