onsdag 29 juni 2016

Sommarhälsningar och Svenstrul

Ville bara säga att det nu har kommit en ny omgång vykort från Postnord, finns att hämta gratis hos de flesta postombud!

Temat för den här perioden är Lazy days - eftersom det bästa jag vet är att bada blev det så klart en badbild. Egentligen var illustrationen tänkt som en skiss men när jag sen skulle göra om den så blev det inte bra, känslan försvann på vägen. Så den fick vara så här. Ganska olikt min vanliga stil men det kan ju också vara skoj som omväxling.


För övrigt kämpar jag på med Sven 2.0. Vissa dagar går det jättedåligt. Då känns det som om jag inte ens kan rita en streckgubbe. Men när det väl lossnar kan jag komma in i det där tillståndet jag älskar. Då när jag försvinner in i min Sven-bubbla och nästan glömmer att äta och sova.

När teckningen är färdig scannar jag in den och jobbar med den i Photoshop. Scannar in tyger, mönster, akvarellbakgrunder m m. Det är så himla roligt att se bilden och figurerna växa fram, pröva olika kläder, texturer och färger. Hur är Örjan egentligen? Ska han ha en blå eller lila keps? Vad har han för skor? Åt vilket håll tittar Sven? Är han sur eller ängslig? Allt sånt kan jag leka fram medan jag jobbar. Testa, ångra, byta. Så länge jag sparar varje fil med separata färglager kan jag alltid ändra om jag skulle komma på att historien kräver att Örjan t ex har gul t-shirt i stället för blå.

Ett uppslag tar ungefär en vecka. Hittills har jag gjort tre, nu är det bara resten kvar...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar